Facebook

    Facebook

    September 27, 2011 | Läs på engelska

    Facebook behöver sitt eget operativsystem.

    Socialt nätverkande kommer snart att bli en övervägande mobil verksamhet. Antalet människor med tillgång till sociala nätverk från mobiltelefoner kommer att överstiga 550 miljoner år 2011, och den siffran kommer att mer än tredubblas till över 1,7 miljarder mot slutet av 2016.

    IMed andra ord kommer över två tredjedelar av de globala användarna av sociala nätverk, att använda smartphones och andra mobiltelefoner för att komma åt tjänsterna.

    För Facebook är den ökade betydelsen av mobiltelefoner både en möjlighet och en allvarlig strategisk utmaning. Å ena sidan gör mobilen att världens ledande sociala nätverk kan koppla ihop sig med miljontals nya konsumenter, men å andra sidan förblir dess förmåga att tjäna pengar på mobila användare fortfarande oprövad.

    Senior analytiker Aapo Markkanen säger, “Ett stort problem för Facebook är att medan de på webben är en plattform, så är de bara en app på mobilen. För att stärka sin postition i det korta perspektivet förväntar vi oss att Facebook aggressivt utnyttjar HTML5, men på längre sikt bör de absolut bli ett eget mobilt operativsystem.”

    Symbiosen mellan sociala nätverk och mobiltelefoner kan också ses i de senaste stegen som gjorts av Google och Apple. Googles försök till sociala nätverk, Google+, har utformats för att dra nytta av djup integration med Android, som sannolikt kommer att överensstämma bra med applikationsutvecklare.

    Samtidigt har Apple inlett ett samarbete med Twitter och byggt in mikrobloggtjänsten i iOS 5. Dan Shey säger, “Det intressanta med Apples och Twitters partnerskap är hur det kan ge iPhone-användare en kontrollerbar social identitet för webbplatser och appar . Det ger utvecklare en hel del utrymme för innovation inom områden som autentisering, personalisering och reklam. Det är en hint om vad som ska komma.”