DIBS

    DIBS

    January 17, 2012 | Läs på engelska

    Onlinejulhandeln slog alla rekord för DIBS kunder.

    Siffrorna visar en stark utveckling i de nordiska länderna. Jämfört med förra året, ökade e-handelstransaktioner i december med 27%, medan det totala värdet av alla transaktioner för året ökade med 18%..
    "Onlinejulhandeln var mycket stark. I december ökade antalet transaktioner med 27%, från 7.700.000 till 9.800.000 och det totala värdet av alla transaktioner för året ökade med 18%, från 6900000000-8100000000. Konsumenter över hela Norden valde Internet för att dra nytta av enklare shopping och fler alternativ", säger Eric Wallin, VD för DIBS, leverantör av betalningslösningar för e-handel.

    ”Vi har märkt en stark efterfrågan på DIBS instrument från kunder under 2011”, säger Erik Lundin, Projektledare på Interactive Solutions. Han fortsätter, ”Våra kunder har snabbt ökat sin försäljning efter att vi hjälpt dem att ansluta sig till DIBS betalningslösning och gjort det lättare för konsumenter att göra säkra onlinebetalningar.”

    Bonny Trolle, affärsutvecklare på Interactive Solutions; ”Enligt vår statistik, använder över 15 000 nordiska e-butiker DIBS för att hantera sina faktureringstransaktioner. Konsumenterna uppskattar lättheten och tidsbesparingarna som de upplever med att köpa online. De gillar också att jämföra och få bättre priser utan att begränsas av öppettider.”
    Bonny fortsätter ; ”Konsumenterna tillämpar sina traditionella köpbeteenden i nätbutikerna, där mindre inköp ökar snabbast.”

    DIBS E-handelsindex för 2011, visar att både e-butiker och e-handlare förväntar sig fortsatt goda tider.
    I de nordiska länderna är de finländska konsumenterna de mest positiva och 89% av dem planerar att behålla eller öka sin online-konsumtion under det kommande året. Resultaten är nästan desamma för Sverige (86%), Danmark (82%) och Norge (79%).

    De nordiska e-butikerna delar konsumenternas optimism.
    Cirka 72% av de nordiska e-butiker som tillfrågats, förväntas öka försäljningen under det kommande året. E-butiker i Sverige och Norge uttrycker de största förväntningarna, med 72% i Sverige och 80% i Norge, som förväntar sig ökad försäljning; medan jämförelsetal för danska e-handlare visar på 63%.