Varumärken på Facebook

    Varumärken på Facebook

    February 14, 2012 | Läs på engelska

    Varumärken fortsätter att investera i Facebookreklam och fokusera på att värva fans.

    Satsningar på reklam i sociala medier läggs nu till befintliga budgetar, i stället för att man drar pengar från andra digitala mediekanaler. Det visar de växande investeringarna i reklamen på sociala medier.
    Varumärken fortsatte att förvärva fans med 9 procent per månad. Facebooks andel av satsningar på internetannonseringen, nådde 2,7 procent, under fjärde kvartalet 2011, och förväntas öka sina fans med det dubbla mot slutet av 2012.

    Marknadsföring inom sökordsoptimering, ökade markant under fjärde kvartalet 2011, stärkt av aggressiva satsningar bland återförsäljare. Sammantaget växte satsningar på sökoptimering med 14 procent, de senaste åren i USA, medan detaljhandeln ökade specifikt med 18 procent per år och 40 procent de senaste kvartalen. Det indikerar att sökoptimeringen fortfarande är den främsta drivkraften för satsningar på digital marknadsföring.

    Medan reklamsatsningar på sökningar ökade betydligt under fjärde kvartalet så minskade kostnad per klick, (CPC), med 5 procent till följd av en ökning av mobilannonsering, där klick är billigare, samtidigt som förbättringar av mer effektiv annonsvisning i sökmotorer medförde högre klickfrekvens. Satsningar på mobila sökningar blev 7-8 procent av sökmotorsatsningen jämfört med 2 procent året tidigare. Detta är enligt Efficient Frontier, ett marknadsföringsbolag.

    “-Marknadsförare fortsätter att göra nya reklamsatsningar på Facebook, som går ut på att värva fans,” säger Bonny Trolle, Business Developer, Interactive Solutions. “- Mobil sökannonsering är också ett område med betydande investeringar. Det har vuxit från 2 procent till 7-8 procent på ett år. Vi bör förvänta oss att båda kanalerna växer betydligt under 2012.”

    Ytterligare höjdpunkter som framkom i rapporten:
    • Google får 80 procents av satsningarna på sökoptimering för kvartal fyra. Yahoo / Bing klick fick 14 procent mer av intäkterna per klick, (RPC), än Google, samtidigt som de har 9 procent mer Return on Investment,(ROI), än Google. Ändå ökade Google sin andel av klicken med 2,5 procent, under ett år, vilket visar behovet av volym och räckvidd från annonsörer, främst detaljister, under kvartal 4.

    • Satsningarna på läsplattor, blir allt viktigare för marknadsförare, eftersom läsplattor står för 50 procent av satsningen på de mobila sökningarna och 50 procent av andelen klick.

    • Satsningar på desktop ligger still från kvartal till kvartal. Googles dubbelklick ökar marknadsandelen för utbytet av desktop med 19 procent på det senaste året.
    På grund av både lagerbegränsningar och skiftande strategier av Yahoo för sin Right Media Exchange så får Google betydande ökningar av marknadsandelen för klickbara skärmar.

    • Europeiska marknader visade stark tillväxt för sökordsoptimering de senaste åren. Frankrike ökade satsningarna på sökordsoptimering med 70 procent de senaste åren och Tyskland ökade sina satsningar på området med 47 procent de senaste åren. Det visar på större investeringar i internetreklam under 2011.
    Storbritannien har varit ledande inom den europeiska internetmarknadsföringen och fortsätter att öka satsningarna på sökordsoptimering med 19 procent de senaste åren


    Utsikter för första kvartalet 2012:
    • Facebooksatsningar kommer att vara 5 procent av alla satsningar på internetreklam i slutet av 2012. Eftersom marknadsförare ökar sin förmåga att förvärva och engagera fans, kommer varumärken att fortsätta med att satsa allt mer pengar på Facebook.

    • Satsningar på mobila sökningar på internet kommer att utgöra 16-22 procent av alla betalda klick i slutet av 2012. När fler mobila enheter med full kapacitet att surfa på internet kommer in på marknaden, blir den mobila surfupplevelsen mer ordentlig. Detta driver konsumenternas användning från desktop till mobila enheter. Det får mobil internetannonsering att bli huvudinriktningen för marknadsförare under 2012.

    • Satsningen på sökordsoptimering ökar 15-20 procent under 2012 i USA. Liknande tillväxt förväntas över hela världen.Lågkonjunkturen i Europa kan dock påtagligt påverka denna tillväxt.

    • Sök-CPCs kommer ytterligare att minska med 4 procent. Ökningen av mobil annonsering och satsningar mobil sökoptimering kommer att bidra till denna minskning. Sökmotorinnovationer från Google för att ge effektivare annonsering kommer också att minska CPCs.

    • Yahoo / Bing kommer att fortsätta med att driva fram mer annonsutrymme. Även om Yahoo / Bing klick fortsätter att ha bättre RPC (Return-Per-Click) och ROI, behöver sökmotorn fortfarande öka räckvidden för att öka marknadsandelen. Annonsörer är ivriga att dra full nytta av den högre prestandan som Yahoo / Bing ger, men vill fortfarande göra det i stor skala.

    • Utvecklingen av andra sociala medieplattformar som Google+ och Linkedin kommer att ha en positiv inverkan på reklamsatsningarna på sociala medier och tillväxten för denna bransch. Facebook kommer fortfarande att vara det dominerande sociala nätverket för annonsörer under 2012.

    Denna analys har gjorts av statistik från Efficient Frontiers kunder för sökordsoptimering och från resultatet i Efficient Frontiers Customer Index. Efficient Frontiers Customer Index representerar en andel av Efficient Frontiers kunder som har kostat på uppgifter för sex kvartal i rad eller mer och vars resultat i SEM-statistik sedan har normaliseras till den genomsnittliga branschens kategori bidrag som fastställts av flera tredjeparts uppgiftslämnare. Efficient Frontiers Customer Index består av en fast prov av storskaliga amerikanska sökmotorannonsörer inom flera sektorer, inklusive finans, resor, detaljhandel och fordon. Efficient Frontiers Customer Index belyser trender i reklamsatsningar på sökmotorer och sökmotorns prestation på en jämfört med samma period under det förra året och kvartalet.

    Analysen av Facebookprestationer baseras på data från Efficient Frontier och inom området valfria plattformar. En kundindex som representerar över 15 annonsörer och 20 miljoner fans från en mängd branscher inklusive detaljhandel, underhållning, CPG och finans. Indexet byggdes upp från en andel av annonsörer, varumärken och fans som hanteras av de sociala mediaplattformarna. Annonsörernas och användarnas beteenden analyserades sedan under tre kvartal med början i fjärde kvartalet 2010.