Social connectivity

    Social connectivity

    March 1, 2012 | Läs på engelska

    När min chef bad mig att skriva en artikel om social connectivity för vår webbsida.

    Gav jag honom den minsta ögonkontakten, och tittade på min datorskärm flera gånger under vårt samtal. Tricket jag försökte göra var det ökända George Costanza film från Seinfeldshowen. Som ni kan föreställa er, så fungerade inte taktiken så väl och det är därför du läser detta.

    När mina tankar kom igång, frågade jag några av mina vänner om vägledning och inspiration. Svaret som jag fick från dem var att de inte visste något om sociala medier. Jag vet att de är aktiva Facebook- och är Twitter-användare. Så hur kunde det vara så?
    Och då slog det mig, sociala medier eller social connectivity kan vara komplicerat att förklara och förstå. Om du Googlar på frasen "sociala medier", hittar du 230 000 000 träffar och Wikipedias förklaring kastar inte ytterligare ljus över ämnet. Är detta anledningen till att många företag betalar en massa pengar till en massa människor med pappersmuggar som innehåller kaffedrycker som inte ens italienare kan uttala?

    “An advertising agency is 85 percent confusion and 15 percent commission.”
    - Fred Allen

    Min förklaring av ordet sociala medier är enkelt: “- Det är en webbsida där besökarna deltar och bidrar med större delen av innehållet på webbplatsen”. Det kan vara en förenkling, men ibland är det bättre att säga något enkelt istället för att komplicera det i onödan.

    I vår vardagliga kommunikation, spelar sociala medier en stor roll. Det gör att vi kan hålla kontakt med ett stort antal människor, och det gör delande och kommunikation mycket enkelt. Om jag var mer självsäker i mitt eget skrivande, så skulle jag ändra titeln på denna artikel, vid denna punkt. Men min intuition säger mig att världen behöver ytterligare en Googleträff för ordet "sociala medier". Jag kunde inte missa möjligheten av att vara den 230 000 001:e träffen på Google.

    Hur är det sociala medier för företag?
    Vår uppgift på Interactive Solutions är att underlätta för våra kunder. Det största problemet jag ser med sociala medier i dag, är bristen på en tydlig strategi. Nästan alla företag har en Facebook-sida, men de vädjar inte till våra känslor och de inleder inte heller dialoger.

    Det är viktigt att förstå varför folk gillar ditt företag eller ditt varumärke, på sociala medier som Facebook. Vi arbetar tillsammans med våra kunder för att räkna ut fördelarna med att upprätta en mer social profil. Vi har formulerat ett 7-stegsprogram med följande punkter:

    1. Ärlighet
    Det första steget till att bli framgångsrika på sociala medier är ärlighet. Ett stort misstag är försöka försköna sanningen.

    2. Frågor
    Bilda ett litet team med de människor som kommer att vara ansvariga för din marknadsföring. Skapa en arbetsgrupp, och var beredd på att svara på en massa frågor. Kom ihåg att försöka se saker ur fansens och Facebookföljarnas synvinkel.

    3. Svaren
    Om man ställer de rätta frågorna, så kommer de rätta svaren naturligt.

    4. Mål
    Vilka är dina mål? Definiera primära mål med din arbetsgrupp och välj nyckeltal.

    5. Strategi
    Nu bör du veta vad du vill, men hur ska du nå dina mål? Formulera en tydlig strategi som alla kan förstå, även de som är utanför din marknadsföringsgrupp.

    6. Utvärdering
    Ha möten eller var så transparent och öppen med dina nyckeltal som möjligt, så att alla medarbetare kan se de framsteg som du gör på sociala medier. I början har du regelbundna möten, och efter 20 gånger har det blivit en vana. Om något inte fungerar, är det viktigt att ta reda på det så snart som möjligt, så att du kan göra snabba justeringar.

    7. Innovation
    Du måste komma med innovationer och göra det roligt. Något som fungerade igår, kanske inte fungerar i morgon, i den snabbt föränderliga världen för sociala medier. Var annorlunda och var uppfinningsrik.

    Im du delar våra idéer och vill komma i kontakt med oss och vår arbetsgrupp, var vänlig och ring oss eller skicka ett mejl.

    /Tomaj Sangchi