Idrottssajter

    Idrottssajter

    May 8, 2012 | Läs på engelska

    Interactive Solutions har märkt en mycket tydlig trend när det gäller sport och spel.

    Hälften av den europeiska onlinepubliken besöker sportsajter
    46 procent av européerna besöker Sportsajter, med Turkiet och Irland som har det största genomslaget, med cirka 70 procent, i februari 2012. Det är comScore som släppte en översikt över Internetanvändningen i Europa. Deras siffror visar att 386,6 miljoner européer var online i februari 2012, under en genomsnittlig tid av 28,2 timmar per person. Denna översikt belyser Internetanvändning på 49 europeiska marknader sammanställda i den europeiska regionen och ger individuell rapportering på 18 marknader.

    "- Just nu, ser vi en mycket tydlig trend när det gäller sport och spel. Mest märkbart är kombinationen av Live-sportevenemang i kombination med medföljande Live-bettingtjänster."
    Säger Magnus Tauvon, VD på Interactive Solutions
    "- Det finns mycket som pekar mot att denna utveckling fortsätter under hela 2012, och förmodligen även under 2013!"
    säger en mycket nöjd VD på Interactive Solutions.

    177,1 miljoner Internetanvändare, (Det är en räckvidd på 45,8 procent.), i Europa besökte en Sport- sajt i februari, vilket motsvarar en ökning med 15 procent under det senaste året. Sportsajter nådde en räckvidd på 70,7 procent, (16,4 miljoner användare), av internetpubliken i Turkiet. Det är det högsta genomslaget för kategorin i hela Europa.
    Globalt ligger Turkiet på andra plats, när det gäller genomslag av sportplatser efter USA, med 70,9 procent. Irland visade sig också ha entusiastiska sportfans med nästan 70 procent av onlinepubliken, som får tillgång till dessa sajter, följt av Spanien med 65,9 procent, och Storbritannien med 64,3 procent.

    De 10 största europeiska marknaderna för sportsajter rankade efter räckvidd i procent, i februari 2012. Total European Audience, Age 15+, Home and Work Locations.

    MarknaderRäckvidd i procentTotala unika besökare
    Europe45.8%177,098
    Turkey70.7%16,472
    Ireland69.8%1,644
    Spain65.9%14,136
    United Kingdom64.3%24,09
    Poland56.8%10,285
    Netherlands51.2%6,096
    Portugal46.1%1,998
    France45.5%19,523
    Finland45.0%1,527
    Italy44.3%12,519

    En demografisk analys av internetanvändare som besöker sportsajter, visar att en genomsnittlig manlig användare, använde 68.0 minuter till att titta på sport jämfört med en genomsnittlig kvinnlig användare, som använde 36.5 minuter under månaden. Män svarade för 58,7 procent, (104,0 miljoner användare), av alla användare som får tillgång till sportsajter, medan kvinnorna svarade för 41,3 procent, (73,1 miljoner användare). 25-34 år gamla män uppvisade det största engagemanget, med ett genomsnitt på 82,4 minuter, per användare för att surfa på sportplatser under månaden.
    Intressant är att, bland kvinnor, var den mest engagerade åldersgruppen 45-54-åringar som i genomsnitt tillbringade 40.8 minuter på sportsajter i februari 2012.



    Bonny Trolle, affärsutvecklare på Interactive Solutions, avslutar med följande uttalande:
    "- Vi arbetar i en otroligt spännande bransch och vårt team av utvecklare och designers på Interactive Solutions gör ett enastående jobb.Jag skulle våga säga att vi på Interactive Solutions förmodligen är bland de allra bästa i branschen, när det gäller till online-betting och onlinespel."