Marknadsföring ...

    Marknadsföring genom Facebook

    June 19, 2012 | Läs på engelska

    Detta är ett ramverk för att lyckas i marknadsföring och nå dina fans och vänner på Facebook på bästa möjliga sätt.

    "- Sociala medier fortsätter att utvecklas som en viktig marknadsföringsplattform, och stora varumärken ägnar allt större mängder av tid och uppmärksamhet åt att förstå dess inverkan på konsumenterna, ur ett marknadsföringsperspektiv” säger Magnus Tauvon, VD - Interactive Solutions.
    “- Marknadsförare måste vara medvetna om vikten av att marknadsföra genom Facebook. Just nu, är kunderna inne på Facebook var sjunde minut. Som en konsekvens satsar många företag stora resurser på att förstå hur de framgångsrikt ska marknadsföra sina produkter genom Facebook. Det är viktigt att låta företagets budskap gå till fansen och till deras Facebook-vänner och förhoppningsvis, ordentligt förstå konsumenternas beteende på Facebook.”


    comScore släppte nyligen sin andra version av, "The Power of Like 2", som vi på Interactive Solutions har tagit del av, och nu delar med våra internetanhängare. Kort sagt, handlar det om hur social marknadsföring fungerar och hur Facebookanvändare reagerar och beter sig som konsumenter. Analysen utnyttjar data och insikter från comScore.

    Nyckelinsikter från,” The Power of Like 2” : Hur social marknadsföring fungerar:

    • Varumärken kan maximera effekten av sina sociala marknadsförings program på Facebook, genom att utnyttja ett ramverk som hjälper dem att gå bortom förvärvandet av fans, och leverera räckvidd, effekt, och mätbar ROI, ( Return of invenstment ). Du bör använda varumärkets Facebooksida som en kontrollpanel, för att skapa sociala marknadsföringsstrategier. Varumärket bör fokusera på benchmarking och optimering av följande områden för att leverera mot sitt bredare marknadsföringsmål: Räckvidd till Facebookfansen - Exponering mot pressmeddelanden på internet, Engagemang - Fansen samverkar med innehållet på varumärkets Facebooksida, Förstärkning – Viral spridning av marknadsföringsinnehåll från fansen till fansens vänner.


    • De flesta ledande varumärken på Facebook uppnår varje månad en förstärkningsgrad på mellan 0,5 och 2,0, vilket innebär att de utökar räckvidden, för sin intjänade medieexponering mot fansen, till fansens vänner, med 50-200%. Detta förhållande kan ökas för att förbättra varumärkets räckvidd, genom att fokusera på taktik, för att optimera fanräckvidden, och engagemang, eller genom att komplettera med betalda reklamstrategier.


    • Facebook är en unik marknadsföringskanal som möjliggör för betald, intjänad- och ägd media att utnyttjas, för att skapa en ordentlig, expanderande spiral av varumärkespåverkan. Varumärken använder internetannonser och annan betald media, (Betald), för att locka fans till varumärkets hemsida, (Ägs). Den fungerar som en plattform för marknadskommunikation som når fansen och deras vänner, (Intjänade), genom flödet av pressmeddelanden och övriga delar av webbplatsen. Denna kommunikation kan sedan kompletteras genom betalda internetannonseringskampanjer, till exempel sponsrade händelser och sponsrade inlägg, (Betald), för att maximera räckvidd och varumärkes resonans.


    • Koncentrerade sociala mediekampanjer, som de som utförs under viktiga marknadsförings kampanjer, kan avsevärt förstärka räckvidden för intjänad medieexponering. Sådan förstärkning kan driva ökad medvetenhet och omtanke, som manifesteras genom högre kundlojalitet bland exponerade fans till varumärket och deras vänner.


    • Orsakseffekten av intjänad medieexponering mot Facebookfans och deras vänner, kan isoleras med hjälp av ett test vs. kontrollmetodik. Fallet med Starbucks, visade att fansen och deras vänner som utsattes för medieexponeringen, ökade sina butiksköp på ett statistiskt signifikant sätt, under var och en av de fyra veckorna efter intjänad medieexponering.


    • Den växande ökningen av köptrohet bland medieexponerade Starbucks fans och deras vänner, ger starka belägg för en undermedveten reklameffekt på varumärket, efter intjänad medieexponering. Samma undermedvetna effekt observerades i ökad köptrohet bland medieexponerade fans och deras vänner till butikskedjan Target.


    • Exponering för Facebook Premiumannonser ökade också statistiskt köptroheten både i onlinebutiken och i den vanliga butiken, för en större butikskedja, under fyra veckor efter annonseringen. Denna forskning belyser vikten av att använda internetannonsering på ett effektivt sätt.


    “- Facebook och andra sociala medier som Linkedin, Instagram och Pinterest, fortsätter att vara ställen där marknadsförare gör nya satsningar, genom annonsera med fokus på att värva fans.”
    Bonny Trolle @ Interactive Solutions